< Előző | Tartalom | Következő >
9.2.4.3 Tüzelőanyag-tartályok és tüzelőanyag-palackok
Megjegyzés: A 9.2.4.3 bekezdés ugyancsak vonatkozik a hibrid járművek
tüzelőanyag-tartályaira és – palackjaira, amelyeknél a belsőégésű motor meghajtású mechanikus erőátviteli rendszerhez elektromos hajtáslánc kapcsolódik, vagy a belsőégésű motor szolgál az elektromos hajtáslánc energiaellátás biztosító generátor
meghajtására.
9) Az ENSZ 13. sz. előírás (Egységes feltételek az M, N és O kategóriájú járművek jóváhagyására a fékezés vonatkozásában).
A gépjármű motorját ellátó tüzelőanyag-tartályoknak és –palackoknak a következő követelményeket kell kielégíteniük:
a) Normális szállítási körülmények között szivárgás esetén a folyékony tüzelőanyag, ill. a gáznemű tüzelőanyag folyékony fázisa a talajra folyjon, anélkül, hogy érintkezésbe kerülne a rakománnyal vagy a jármű forró részeivel.
b) A folyékony tüzelőanyagok tartályainak az ENSZ 34. sz. előírás10) követel- ményeinek kell megfelelniük, a benzint tartalmazó tüzelőanyag-tartályok töltőnyílását hatékony lángzáró szerkezettel vagy légmentesen zárva tartható zárószerkezettel kell ellátni. Az LNG, ill. CNG tüzelőanyag-tartályoknak és - palackoknak az ENSZ 110. sz. előírás11) vonatkozó követelményeinek kell megfelelniük. Az LPG tüzelőanyag-tartályoknak az ENSZ 67. sz. előírás12) vonatkozó követelményeinek kell megfelelniük.
c) A gáznemű üzemanyagot tartalmazó tüzelőanyag-tartályok nyomáscsökkentő szerkezeteinek és/vagy a nyomáscsökkentő szelepeinek kivezető nyílását a levegő beömlőnyílástól, a tüzelőanyag-tartálytól, a rakománytól és a jármű forró részeitől el kell terelni, valamint nem gyakorolhatnak hatást zárt terekre, más járművekre, levegő beömlőnyílással rendelkező kívülre felszerelt eszközökre (pl. légkondicionáló berendezésekre), motor szívó vagy kipufogó nyílására. A tüzelőanyag rendszer csővezetékeit nem szabad a rakományt tartalmazó tartányra erősíteni.
9.2.4.4 Motor
Megjegyzés: A 9.2.4.4 bekezdés ugyancsak vonatkozik az olyan hibrid járművekre,
amelyeknél a belsőégésű motor meghajtású mechanikus erőátviteli
rendszerhez elektromos hajtáslánc kapcsolódik, vagy a belsőégésű
motor szolgál az elektromos hajtáslánc energiaellátás biztosító
generátor meghajtására.
A járművet meghajtó motort úgy kell felszerelni és elhelyezni, hogy elkerüljük a rakomány melegedésének vagy meggyulladásának veszélyét. Tüzelőanyagként CNG és LNG csak akkor alkalmazható, ha a CNG és az LNG tüzelőanyaghoz szükséges különleges szerkezeti elemek az ENSZ 110. sz. előírás11) szerint jóvá vannak hagyva és megfelelnek a 9.2.2 szakasz követelményeinek. A járműbe való beszerelésnek a 9.2.2 szakasz műszaki követelményeinek és az ENSZ 110. sz. előírásnak11) kell megfelelnie. LPG tüzelőanyagként csak akkor alkalmazható, ha az LPG tüzelőanyaghoz szükséges különleges szerkezeti elemek az ENSZ 67. sz. előírás12) szerint jóvá vannak hagyva és megfelelnek a 9.2.2 szakasz követelményeinek. A járműbe való beszerelésnek a 9.2.2 szakasz műszaki követelményeinek és az ENSZ 67. sz. előírásnak12) kell megfelelnie.
10) Az ENSZ 34. sz. előírás (Egységes előírások a járművek jóváhagyására a tűzveszély kiküszöbölésére figyelemmel)
11) Az ENSZ 110. sz. előírás (Egységes előírások
I. Sűrített földgázt (CNG) és/vagy folyékony földgázt (LNG) használó gépjárművek meghajtó rendszere különleges szerkezeti elemeinek jóváhagyásához
II. Sűrített földgázt (CNG) és/vagy folyékony földgázt (LNG) használó jóváhagyott különleges szerkezeti elemtípusok járművek meghajtó rendszerébe való beszerelésének jóváhagyásához)
12) Az ENSZ 67. sz. előírás (Egységes előírások
I. Meghajtó rendszerükben folyékony szénhidrogén gázt használó M és N kategóriás járművek különleges berendezéseinek jóváhagyására,
II. Meghajtó rendszerükben folyékony szénhidrogén gáz használatára szolgáló különleges berendezésekkel felszerelt M és N kategóriás jármű jóváhagyására tekintettel ilyen berendezések beépítésére)
Az EX/II és az EX/III járművek motorja csak kompressziógyújtású lehet, amely 55°C-nál magasabb lobbanáspontú folyékony tüzelőanyaggal működik. Gáznemű tüzelőanyag nem alkalmazható.
9.2.4.5 Kipufogó rendszer
A kipufogórendszert, valamint a kipufogó csővezetékeket olyan irányban kell elhelyezni vagy úgy kell védeni, hogy elkerüljük a rakomány melegedésének vagy gyulladásának veszélyét. A kipufogórendszernek közvetlenül a tüzelőanyag-tartály (dízelolaj-tartály) alatt elhelyezett részeinek attól legalább 100 mm távolságban vagy hőszigetelő pajzzsal védettnek kell lenniük.
9.2.4.6 Elektromos hajtáslánc
Megjegyzés: A 9.2.4.6 bekezdés ugyancsak vonatkozik azokra a hibrid
járművekre, amelyeknél a belsőégésű motor meghajtású mechanikus
erőátviteli rendszerhez elektromos hajtáslánc kapcsolódik. Az EX és FL járművekhez elektromos hajtáslánc nem alkalmazható.
Az elektromos hajtásláncnak meg kell felelnie az ENSZ 100. sz. előírás13) legalább a 03 módosítássorozata műszaki követelményeinek. Intézkedéseket kell tenni, hogy elkerüljük a rakomány melegedésének vagy meggyulladásának veszélyét.