< Előző | Tartalom | Következő >
9.2.2.6 A gépjármű és a pótkocsi közötti villamos csatlakozás
9.2.2.6.1 A villamos csatlakozást úgy kell kialakítani, hogy megakadályozza:
– a nedvesség vagy szennyeződés behatolását; a csatlakozó részeket az IEC 60529 szabvány szerinti legalább IP54 védelemmel kell ellátni;
– a véletlen szétkapcsolódást; a csatlakozóknak a ISO 4091:2003 szabvány 5.6 cikk követelményeinek kell megfelelniük.
9.2.2.6.2 A 9.2.2.6.1 pont követelményei teljesítettnek tekinthetők:
– az ISO 12098:20046), az ISO 7638:20036), az EN 15207:2014 vagy ISO
25981:20086) szabvány szerinti különleges célú szabványos csatlakozók esetén;
– ahol a villamos csatlakozás az automata kapcsoló rendszer részét képezi (lásd az ENSZ 55. sz. előírást7)).
9.2.2.6.3 A jármű vagy felszerelései megfelelő működésével kapcsolatos, egyéb célú villamos csatlakozások akkor alkalmazhatók, ha megfelelnek az 9.2.2.6.1 pont követelményeinek.
6) Az ebben a szabványban hivatkozott ISO 4009 szabványt nem kell alkalmazni.
7) ENSZ 55. sz. előírás (Egységes feltételek a járműszerelvények mechanikus kapcsolószerkezeteinek jóváhagyására)
9.2.2.7 Feszültség
A villamos berendezések névleges feszültsége nem haladhatja meg a 25 V-ot váltóáram esetén és a 60 V-ot egyenáram esetén.
Nagyobb feszültség csak a villamos berendezések galvanikusan szigetelt részeiben megengedett, feltéve, hogy ezek a részek a tartány, ill. a raktér külsejétől számítva legalább 0,5 m-re vannak.
Ezen kívül a váltóáram esetén 1000 V-ot, ill. egyenáram esetén 1500 V-ot meghaladó feszültségű berendezéseket zárt házban kell elhelyezni.
Xenon lámpa csak akkor alkalmazható, ha integrált indítóval rendelkezik.
9.2.2.8 Akkumulátortelep-főkapcsoló
9.2.2.8.1 Az akkumulátortelephez a lehető legközelebb villamos áramköröket megszakító főkapcsolót kell elhelyezni. Egypólusú kapcsoló használata esetén azt a tápvezetékbe, nem pedig a testvezetékbe kell elhelyezni.
9.2.2.8.2 A gépkocsi vezetőfülkéjében olyan eszközt kell elhelyezni, amely lehetővé teszi az akkumulátortelep főkapcsoló kikapcsolását és újra bekapcsolását. Ezt a járművezető számára könnyen hozzáférhető helyre kell szerelni, jól megkülönböztethető jelöléssel kell ellátni, és védőburkolattal, kettős kapcsolómozgású kialakítással vagy más alkalmas módon védeni kell a nem szándékos működésbe hozás ellen. További kapcsolóeszközök is elhelyezhetők, ha megkülönböztethető jelöléssel vannak ellátva, illetve a nem szándékos működésbe hozás ellen védve vannak. Ha a kapcsolóeszköz(ök) villamos működtetésű(ek), az áramkörökre a 9.2.2.9 bekezdés előírásait be kell tartani.
9.2.2.8.3 Az akkumulátortelep főkapcsoló működtetése után 10 másodpercen belül meg kell szakadnia az áramkörnek.
9.2.2.8.4 Az akkumulátortelep főkapcsolót az IEC 60529 szabvány szerinti IP65 védelmi fokozatú tokozással kell ellátni.
9.2.2.8.5 Az akkumulátortelep főkapcsoló csatlakozásainak az IEC 60529 szabvány szerinti IP54 védelmi fokozatúnak kell lenniük. Erre azonban nincs szükség, ha a csatlakozások burkolatban vannak, ami lehet maga az akkumulátordoboz is. Ebben az esetben elegendő a csatlakozásokat rövidzárlat ellen szigetelni, például gumisapkával.