< Előző | Tartalom | Következő >

7.5.1 A berakásra, a kirakásra és az árukezelésre vonatkozó általános előírások


7.5.1.1 A be- és kirakás helyére (ideértve a konténer terminált is) érkezéskor a járműszemélyzetnek be kell tartania az előírt rendelkezéseket, valamint a járműnek, ill. a konténernek, ömlesztettáru-konténernek, MEG-konténernek, tankkonténernek és mobil tartánynak is meg kell felelnie ezeknek (különösen a biztonságra, közbiztonságra, tisztaságra és a ki- és berakáshoz használatos berendezések kielégítő üzemelésére vonatkozóan).


7.5.1.2 Hacsak az ADR-ben nincs más előírva, a berakás nem hajtható végre,

– ha az okmányok vizsgálata, vagy

– a jármű, ill. a konténer, az ömlesztettáru-konténer, a MEG-konténer, a tankkonténer és a mobil tartány, valamint ki- és berakáshoz használatos berendezéseik szemrevételezése

azt mutatja, hogy a jármű, a konténer, az ömlesztettáru-konténer, a MEG-konténer, a tankkonténer és a mobil tartány, valamint berendezéseik vagy a jármű személyzete nem felel meg az előírásoknak. Berakás előtt a jármű, ill. a konténer külső felületét és a belsejét is meg kell vizsgálni, hogy ne legyen rajta olyan sérülés, ami a jármű, a konténer vagy a berakandó rakomány épségét befolyásolná.

Az áruszállító egységet ellenőrizni kell annak biztosítására, hogy szerkezetileg

megfelelő legyen, vagyis mentes legyen a rakománnyal összeférhetetlen lehetséges

maradékoktól, a belső padlón, falakon és – adott esetben – a mennyezeten ne

legyenek kiálló részek vagy sérülések, amelyek a benne lévő rakományra hatással

lehetnek, és hogy a nagykonténerek mentesek a konténer időjárásállóságát

image

A „szerkezetileg megfelelő” azt jelenti, hogy az áruszállító egység szerkezeti részei mentesek a nagyobb hibáktól. A multimodális használatra szánt áruszállító egységek szerkezeti elemei például az alsó és felső hossztartók, az alsó és felső kereszttartók, a sarokoszlopok és a sarokelemek, valamint a nagykonténereknél a küszöbök és a homlokgerendák és a padló kereszttartók. Nagyobb hibák közé tartozik:

befolyásoló sérülésektől, amikor az szükséges.

a) a szerkezeti vagy tartóelemek görbülése, repedése vagy törése, illetve az üzemi vagy működtető berendezések bármilyen sérülése, ami befolyásolja az

áruszállító egység épségét;

b) általában a szerkezet olyan torzulása, illetve az emelőszerkezet vagy a kezelő-

berendezés bármilyen sérülése, ami a kezelőberendezés pontos csatlakoztatását, illetve a járművön, a vasúti kocsin vagy az alvázon való elhelyezést és rögzítést vagy a hajócellákba történő behelyezést akadályozza;

és adott esetben

c) beszorult, elcsavarodott, törött, hiányzó vagy más okból használhatatlan

ajtópántok, ajtó tömítések és egyéb szerelvények.


7.5.1.3 Hacsak az ADR-ben nincs más előírva, a kirakás nem hajtható végre, ha az előzőekben említett vizsgálat során olyan hiányosságokat tapasztalnak, ami a kirakás biztonságát vagy a közbiztonságot befolyásolhatja.

7.5.1.4 A 3.2 fejezet „A” táblázat 17 vagy 18 oszlopával összhangban, a 7.3.3 vagy a 7.5.11 szakasz különleges előírásai szerint bizonyos veszélyes áruk csak „teljes rakományként” (lásd a meghatározást az 1.2.1 szakaszban) szállíthatók. Ilyen esetben az illetékes hatóság előírhatja, hogy az ilyen szállításhoz használt járművet vagy nagykonténert csak egyetlen helyen rakják meg és egyetlen helyen rakják ki.


7.5.1.5 Ha az álló helyzetet jelző nyilak elő vannak írva, akkor a küldeménydarabokat és az egyesítőcsomagolásokat a jelölésnek megfelelően kell elhelyezni.

Megjegyzés: Hacsak egy mód van rá, a folyékony veszélyes árukat a száraz veszélyes áruk alatt kell elhelyezni.


7.5.1.6 Minden eszközt olyan kezelési módszerrel kell be– és kirakni, amelyre kialakították, ill. – ha elő volt írva –, bevizsgálták.